New call-to-action

Cum se adaptează producătorii români de soluții software la provocările globale ale pieței

Intensificarea prezenței în zona inter­na­țională și creșterea numărului de pro­iecte livrate îi vor aduce anul acesta furnizorului de software de business Elian Solutions o cifră de afaceri cu 50% mai mare.

IT-ul este un domeniu în care produ­că­torii de talie mondială setează ritmul, iar dacă vrei, în calitate de partener, să îți păstrezi statutul, trebuie să fii la zi cu no­ile tehnologii și cu dinamica pieței, care este mult mai mare în ultimii ani de­cât în trecut, este părerea lui Iulian Motoi (foto), chief executive officer (CEO) al Elian Solutions (parte a diviziei de tehnologie a Bittnet Group pentru soluții de business ERP – enterprise resource planning), despre această industrie.

În același timp, mai spune el, există potențial local, există loc de dezvoltare tehnologică și cerințe din partea companiilor româ­nești, la fel cum există potențial mare și pe plan extern, în colaborare cu parteneri externi care pot aduce inovație, ex­periență, resurse financiare și acces la noi piețe. În acest context, Elian Solutions are mai multe planuri de dezvol­tare în România și în alte țări, având pro­iecte noi care să-i faciliteze o creștere accelerată.

Primul semestru din 2023 a adus un plus de 55% pentru Elian Solutions, care a anunțat afaceri de 8.513.293 de lei (1,72 milioane de euro). Prin comparație cu pri­mele șase luni din 2022, compania a avut o ascensiune semnificativă pe fiecare dintre cele trei direcții specifice de business ale sale: vânzarea de licențe (segment cu o creș­tere de 81%), serviciile de implementare (care au crescut cu 50% ca urmare a li­vrării de proiecte în mod susținut) și serviciile de suport (cu un avans de 22%).

Piețele externe

„Pentru anul cu­rent, am stabilit obiectivul ambițios de a crește cifra de afaceri cu 50% față de anul trecut. (…) Intenționăm să menținem ace­lași trend de creștere acce­le­rată, atât prin extinderea echipei, cât și prin creșterea numărului de proiecte li­vrate. În plus, lansarea licențierii de tip soft­­ware as a service (SaaS) anul trecut va juca un rol esențial în această creș­tere, contribuind la consolidarea veniturilor recurente din abonamentele lunare.“, deta­liază Iulian Motoi.

În 2022, afacerile compa­niei au ajuns la 11.938.112 lei (2,42 mi­li­oane de euro). Planurile de business se concentrează acum pe intensificarea prezenței în zona in­ternațională, cu servicii directe pentru piețele din Europa și Statele Unite ale Ame­ricii. Astfel că vor fi furnizate servicii de im­plementare și suport pentru soluția Microsoft Dynamics 365 Business Central, atât standard, cât și personalizat, pe ce­rin­țele de business ale fiecărei companii, indi­ferent de domeniul de activitate.

„Este pentru prima dată când mergem în mod dedicat pe aceste piețe și investim în acest sens, scopul fiind să creștem nu­mă­rul de proiecte livrate în afara României. Din 2015 am livrat proiecte mari, cu un nu­măr mediu de peste 70 de utilizatori pe pro­iect. Și toate au presupus implementări multicompanie, cu diverse linii de business în România și peste hotare. Avem peste 180 de implementări în România și în țări precum Elveția, SUA, Bulgaria, Olanda, Da­ne­marca.“, punctează Motoi.

Investiția într-un asemenea proiect, care vizează o piață externă, include atât partea financiară, cât și timpul alocat de către echipă, iar bugetul pornește de la 90.000 de euro, amortizarea investiției fiind esti­mată să se realizeze între opt luni și un an, odată cu primele proiecte livrate.

„Focusul nostru pentru acest an și pentru următorii doi ani sunt țări precum SUA, Spania, Da­ne­marca, Olanda, Norvegia, Portugalia, Belgia, Italia și Marea Britanie, însă rămâ­nem deschiși și nu refuzăm propunerile ve­nite și din alte țări.“

Dar care sunt serviciile cele mai solicitate?

„Primele servicii de care clientul are nevoie sunt cele de implementare: cerințe de afaceri, diagnostic, analiză, proiectare, programare, testare internă, instalare, configurare, training, deployment. (…) Serviciile de suport și mentenanță vin natural în ecosistemul acesta întrucât, după ce clientul a implementat soluția, serviciile de suport îl ajută să-și desfășoare activitatea prin asistență în utilizare, update legislativ și rezolvarea eventualelor cerințe de update care pot apărea.“, răspunde Iulian Motoi.

Noi aplicații

Pe platforma Microsoft Dynamics 365 Business Central, Elian Solutions dezvoltă mai multe soluții persona­lizate pentru verticalele: producție, pro­duc­ție agricolă, imobiliare, retail și distri­buție. În zona de „business agro“, ca pla­­nuri pentru a doua parte a acestui an, com­pania continuă cu un prim pas, în sensul că echipa sa lucrează la dezvoltarea unei aplicații cu capacitate offline de comenzi.

Practic, utilizatorii vor putea plasa comenzi fără să fie conectați la internet, o funcțio­na­litate utilă în zonele în care există fluc­tuații sau lipsă de semnal, precum în fabrici și pe câmp.

„Soluția cu capacitate offline de comenzi este în momentul de față în faza de dezvoltare. Echipa de programare alocă timp și know-how pentru acest proiect, deci in­ves­tiția este de această natură. Estimarea noastră este că aplicația va fi activă în primul trimestru al anului următor, iar ce­reri din partea clienților avem deja, acesta fiind și unul dintre motivele pentru care ne-am gândit să dez­voltăm o astfel de so­luție“, explică Iulian Motoi.

În portofoliul Elian Solutions există și patru aplicații care sunt licențiate de sine stă­tător: „de OCR-izare facturi“ (pentru șabloane noi de facturi și scanare de documente), „de inventariere mijloace fixe prin scanare“ (folosită simplu de companii pentru diverse inventarieri interne), „clockin/clockout“ (utilizată de firmele de producție pentru înregistrarea timpilor petrecuți de oa­menii din hala de producție – pe comenzi și fluxuri tehnologice) și „de retail“ (care susține vânzarea cu amănuntul).

Referitor la provocările întâmpinate în mediul de business din acest an, Iulian Motoi spune că, până la momentul de față, a sim­țit într-o oarecare măsură efectele in­sta­bilității economice.

„În primul rând, am sesizat dificultăți în activitatea curentă a unora dintre clienții noștri, ceea ce s-a tradus prin întârzieri ale termenelor de plată. Totodată, amânarea proiectelor este un alt aspect care considerăm că ne-a impactat, având legătură cu fondurile din PNRR (Pla­nul Național de Redresare și Reziliență, n.r.), cu faptul că multe proiecte sunt puse în așteptare. Clienții doresc să beneficieze de aceste fonduri și au ales să amâne implementarea până când le vor primi“, deta­liază acesta.

Fondată în 2008, Elian Solutions a ajuns astăzi la un portofoliu peste 180 de clienți (din care România reprezintă peste 80%) și face parte din Bittnet Group, în pilonul Business Platforms & Software, grup fondat de frații Cristian și Mihai Logofătu.

Articol publicat in New Money