FMCG – In acest domeniu credem ca referintele sunt esentiale

Unul dintre furnizorii unor astfel de solutii ERP, cu adresabilitate si catre retail si industria FMCG, este compania Elian Solution, ale carei solutii ERP dau posibilitatea clientilor sa cunoasca cu exactitate situatia stocurilor, a creantelor si datoriilor, sa isi poata previziona cash-flow-ul, sa urmareasca productia, centrele de cost si multe altele. Managementul firmei poate avea astfel o imagine corecta si integrala asupra afacerii.

Elian Solutions este implementator al sistemului ERP Microsoft Dynamics NAV si partener Microsoft si activeaza pe piata incepand cu anul 2008. In primul semestru al anului fiscal 2014, Elian Solutions a fost cea de-a doua companie ca volum de vanzari pe sistemele ERP Dynamics. Printre clientii companiei se numara Producton, Intersnack, Riso Scotti, Fabryo, Tonerfill, Donauland, Total Waste Recycling, Hengl Romania, Zelmer, Braun Avitum, Turck, Romcontrol.

Pentru a afla si alte detalii, am stat de vorba cu Iulian Motoi, Managing Partner, Elian Solutions.

Retail-FMCG.ro: Cum au evoluat serviciile ERP in Romania si cum considerati ca se va dezvolta acest tip de serviciu in urmatorii ani?
Iulian Motoi: In ultimii ani, criza a produs numeroase schimbari in piata serviciilor de tip ERP, in sensul ca au supravietuit doar firmele mai puternice din punct de vedere financiar si cele care au putut oferi calitate la acelasi pret sau la preturi mai scazute. Indiferent de trendul economic general, serviciile ERP vor continua dezvoltarea in urmatorii ani. Companiile mari si foarte mari au deja implementate astfel de sisteme, cresterea va fi indeosebi pe segmentul companiilor medii si in dezvoltare.

Care este ponderea clientilor din retail si FMCG in portofoliul Elian Solutions
In potofoliul nostru, acest tip de clienti are o pondere de circa 15%.

Care sunt beneficiile /avantajele implementarii ERP pentru o companie din domeniile retail si FMCG?
Avantajele unei implementari ERP sunt multiple, le voi mentiona pe cele mai semnficative:

  • Evidenta stocurilor in timp real – de multe ori companiiile nu stiu sigur ce mai au in stoc, iar aceasta este o problema critica ce duce la pierderea unor oportunitati de vanzare;
  • Optimizarea stocurilor – prin setarea unei politici de aprovizionare care sa mentina stocurile la un nivel minim, evitandu-se costurile de depozitare si blocarea banilor in marfa care nu se vinde. Politicile de aprovizionare se pot stabili in baza unor algoritmi care tin cont de istoricul vanzarilor, de sezonalitate;
  • Stabilirea unoi politici de preturi si discounturi flexibile, ce pot merge pana la nivelul fiecarui articol sau client;
  • Gestionarea avansata a depozitului – depozitul poate fi impartit in compartimente carora le pot fi asociate tipologii de produse, conditii de stocare (temperatura, umiditate etc);
  • Urmarirea performantelor la nivelul cel mai detaliat: pe fiecare magazin in parte, pe fiecare agent de vanzari, marja de profit pe fiecare articol sau chiar pe fiecare vanzare;
  • Asigurarea urmaririi marfurilor pe numere seriale sau loturi si dupa termenul de garantie. Un management al calitatii nu e posibil fara astfel de functionalitati;
  • Sistemele de tip ERP pot fi integrate cu usurinta cu magazine online, scannere, case de marcat.

Care sunt problemele pe care le identifica companiile in interiorul acestora si cum ajung ulterior la decizia de a implementa acest serviciu?
Principala problema este ca nu se pot lua decizii in timp real privind: achizitia stocurilor, urmarirea incasarilor, identificarea produselor care sunt profitabile sau nu. Exista, de obicei, mai multe softuri care nu comunica intre ele, informatia ajunge la management cu intarziere si este inexacta. Decizia apare in momentul in care se constata ca eficienta in cadrul companiei scade si procesul decizional este greoi. Uneori si colaboratorii externi, in special cei din UE, impun un astfel de sistem drept conditie a continuarii colaborarii cu firma respectiva. Ei vor sa se asigure ca partenerul lor dispune de un sistem informational care sa asigure un nivel de calitate a informatiei similar cu ceea ce au ei.

Care sunt principalele proiecte implementate in retail si in industria FMCG si ce rezultate au adus pentru companiile cliente?
Principalele proiecte implementate au fost pentru companii precum Producton, Toko, Valtec. Rezultatele au dus la o eficientizare generala a activitatii, bazata in special pe optimizarea stocurilor si cresterea vitezei de rotatie a acestora, urmarirea stricta a incasarilor, controlul cheltuielilor si imbunatatirea relatiilor cu clientii.

Care este bugetul pentru o astfel de implementare si ce pasi presupune aceasta?
Bugetul este compus din partea de licentiere a softului si din serviciile de implementare. Licentierea softului este influentata de catre numarul de utilizatori si de module achizitionate.

Serviciile de implementare sunt detaliate intr-un plan de proiect, care cuprinde pasii implementarii. Pentru o implementare obisnuita pasii sunt:

  • Analiza – in aceasta etapa identificam si documentam fluxurile informationale si de afaceri ale clientului, atat ceea ce se intampla la momentul respectiv cat si ceea ce doreste clientul sa obtina de la noul sistem;
  • Workshop – in aceasta etapa prezentam sistemul ERP clientului, ghidandu-ne dupa cerintele de afaceri definite in etapa anterioara. Practic, ii aratam clientului, pe fiecare operatiune in parte, cum va lucra cu noul sistem;
  • Analiza ”Gap-Fit ”- in aceasta etapa documentam in detaliu acele cerinte de afaceri care vor necesita customizari ale sistemului. Desi sistemul ERP implementat de noi (Microsoft Dynamics NAV) vine cu o multime de functionalitati, fiecare firma are specificul ei si acesta trebuie reflectat si in sistem;
  • Dezvoltare – in aceasta etapa se realizeaza customizarile sistemului. Dezvoltarile sunt testate de implementator dar si de client;
  • Training – in aceasta etapa, viitorii utilizatori ai sistemului invata cum sa utilizeze aplicatia. Instruirea se face pe baza unor scenarii de lucru care contin operatiunile pe care le vor realiza utilizatorii in mod curent;
  • Migrare date – se importa date din vechiul in noul sistem: stocurile, facturile, clientii, conturile bancare etc.;
  • Go-Live – este etapa cand sistemul devine functional, cand utilizatorii incep sa lucreze cu el.

In functie de elementele mentionate mai sus, bugetul unei implementari de sistem ERP incepe de la cateva mii de euro si, depinzand de numarul de utilizatori ai sistemului, poate urca.

Cat dureaza implementarea unui astfel de sistem si in cat timp se pot observa rezultatele? Va rugam sa ne spuneţi si ce presupun serviciile post implementare

Citeste intregul articol pe Retail & FMCG